Stigmatele: Obsesia umană pentru semne și minuni

de Preot Jaise K. George

Preotul Jaise K. George, India

Preotul Jaise K. George, India

Mulți dintre voi poate ați auzit vestea despre un bebeluș din Filipine născut cu stigmatele lui Isus, care a devenit virală în media socială. În timp ce vrem să știm dacă este o farsă sau nu, am văzut fenomene similare anterior. Sfântul Francisc din Assisi a fost primul stigmatizat raportat în istoria creștină. Mai târziu, istoria creștină înregistrează multe cazuri comparabile. Maica Susan, o călugăriță din Biserica Ortodoxă Malankara, care locuiește în Kerala, trece, de asemenea, prin așa ceva.

Stigmatele se referă la rănile lui Isus, care sunt reproduse în trup în mod miraculos. În ocazii foarte rare, Biserica Catolică a acceptat o apariție a stigmatelor ca autentică, dar nu a definit niciodată originea sau natura lor, permițând astfel explicații fizice, psihologice și supranaturale pentru aceste fenomene. Ian Wilson, în Stigmatele (Harper & Row, San Francisco), declară: „Ele [stigmatele] sunt unul dintre cele mai consternante și contrariante mistere medicale și științifice.”

Este posibil ca unii oameni să aibă răni neobișnuite sau pustule sângerânde pe trup, care ar putea și asemănate cu anumite răni ale lui Hristos. Dar fiecare dintre aceste cazuri trebuie explicate rațional. Sunt rănile reale sau false? Se potrivesc cu rănile lui Hristos sau sunt un produs al imaginației sau sunt autoproduse? Sunt naturale sau divine? Ar putea fi produsul activității satanice? (Uneori uităm că Satan folosește religia ca să-i îndepărteze pe oameni de ceea ce este important.) Întrebarea pe care trebuie să o punem este cum sunt urmele de sânge care apar în mod misterios pe mâinile unor oameni o dovadă că „iau parte la suferințele lui Hristos”? Apariția unor semne semnifică faptul că purtătorul lor ia parte la suferință? Dacă înseamnă ceva, aceste ciudățenii minimalizează suferința. Evident, există puține răspunsuri pe care le putem da sau pe care le putem găsi cu privire la stigmate.

Maica Susan, India

Maica Susan, India

Putem doar specula și nu putem fi siguri cum arătau rănile – „stigmatele” – pătimirii pe trupul lui Hristos. Dar știm cu adevărat că stigmatele apar în același mod la toți cei despre care se crede că le au. Joe Nickell, un fost detectiv și magician, investighează pretențiile la supranatural și paranormal pentru revista „Skeptical Inquirer”, cu sediul în Amherst [Massachusetts, n. trad.], și a scris o carte pe această temă în 1993. „Cel mai probabil, Isus a fost străpuns pe cruce prin încheturile mâinilor. Odată ce noțiunea că Isus a fost străpuns cu piroane prin încheieturi a fost aceptată, unii stigmatizați au început să arate răni la încheturi. Iată logica mea: se presupune că stigmatele sunt o reflectare a rănilor lui Hristos, oricum ar fi fost ele. Dacă ar fi manifestări reale, ar trebui să ne spună unde erau rănile Lui”, a spus Nickell. În schimb, stigmatele apar „peste tot. Există toate variantele, și ele continuă să se schimbe.”

Dovezile disponibile sunt limitate, mare parte fiind oferite de susținătorii stigmatelor. Nu vedem stigmatele menționate în Biblie. Totuși, cele mai multe cazuri au început la aproximativ 1200 de ani după moartea lui Hristos, și există un argument puternic că ele sunt un produs al superstițiilor în întunericul evului mediu. Biserica este precaută cu privire la cazurile de stigmate raportate, din două motive: posibilitatea unei farse (și astfel toată credința în Dumnezeu ar putea fi pusă sub semnul întrebării) și posibilitatea ca unii oameni să distorsioneze sensul stigmatelor. De exemplu, aceste semne ar putea părea mai importante pentru credința unei persoane decât pătimirea-moartea-învierea lui Isus, Scripturile, sacramentele sau multe alte lucruri care sunt mai importante pentru credință decât stigmatele.

Cercetătorii stigmatelor, chiar și credincioși catolici precum regretatul Herbert Thurston, S. J., sunt de acord aproape în unanimitate că asemenea fenomene sunt cel mai bine explicate ca reacții ale trupului la experiențe extatice și psihologice intense. Filmul Stigmatele, unul dintre cele mai controversate filme religioase, lansat în anul 1999, a fost foarte controversat datorită modului în care s-a raportat la chestiuni importante pentru inimile catolicilor. Un preot iezuit, unul dintre personajele principale ale filmului, descoperă o legătură între stigmate și una din evangheliile gnostice (scrieri religioase din secolul 4 condamnate de Biserica Catolică). Preotul dezvăluie un complot pentru a păstra ascuns „adevărul” acelor evanghelii.

Therese Neumann, Germania

Therese Neumann, Germania

Unii cercetători moderni au arătat că stigmatele sunt de origine isterică sau legate de tulburări de identitate disociativă, în special de legătura dintre constrângerea alimentară prin autoînfometare, stările mintale disociative și automutilare, în cadrul unei credințe religioase. Cazurile de anorexia nervosa adesea prezintă automutilare sub formă de stigmate, ca parte a unei tulburări obsesiv-compulsivă ritualică. S-a raportat o legătură între înfometare și automutilare printre prizonierii de război și în timpul perioadelor de foamete. Un studiu psihoanalitic al stigmatizatei Therese Neumann a sugerat că stigmatele ei au rezultat din simptome de stres postraumatic, exprimate printr-o automutilare înconștientă, printr-o autosugestibilitate anormală.

Versete biblice de luat în considerare

„Să nu vă faceţi tăieturi în carne pentru un mort şi să nu vă faceţi slove săpate pe voi. Eu sunt Domnul.” (Levitic 19:28) S-ar putea spune că stigmatele sunt tăieturi în carne care par să contrazică porunca lui Dumnezeu.

Uneori oamenii care vor să apere stigmatele fac referire la un verset care se găsește în Galateni 6:17, unde Pavel a scris: „De acum încolo nimeni să nu mă mai necăjească, pentru că port semnele Domnului Isus pe trupul meu.” Cuvântul „semne” vine din cuvântul grecesc „stigmata”, care înseamnă un semn tatuat sau un semn făcut cu fierul înroșit. Acum noi știm că era împotriva legii lui Dumnezeu să-ți faci semne pe trup prin tăieturi, astfel încât nu se poate ca Pavel să și le fi provocat singur, deci ce a vrut să spună?

Era ceva obișnuit în vremea lui Pavel ca sclavii și uneori soldații să fie însemnați, iar adepții cultului lui Mithra erau, de asemenea, însemnați. În vremurile ulterioare, adepții hinduismului se însemnau cu tridentul lui Vishnu. Semnul sau marca semnificau posesia, o cicatrice a slujirii, și de obicei inițiatul o purta cu mândrie. Dar în contextul în care scria Pavel, el se apără față de un iudaizator care practica circumcizia și se referă la propriile sale suferințe, pe care trebuise să le îndure de dragul Domnului Isus. Acestea, spune el, sunt cicatricele sau marca lui. Cicatricele, zgârieturile și vânătăile din trupul lui sunt o dovadă că era al Lui.

Biblia Amplificată spune: „De acum nicio persoană să nu mă tulbure (făcând necesar să-mi apăr autoritatea apostolică și adevărul divin al Evangheliei mele), pentru că port pe trupul meu (marca) semnele Domnului Isus (rănile, cicatricele și celelalte dovezi exterioare ale persecuțiilor – acestea mărturisesc despre posesiunea Lui asupra mea)!”

Părerile și gândurile mele personale

Sunt sigur că stigmatele există ca răni reale în trupurile unor oameni. De asemenea, cred că viziuni, apariții, semne și minuni au fost văzute și experimentate de mulți oameni de-a lungul vremurilor și că stigmatele sunt doar una dintre sutele de alte minuni similare. Totuși, nu autenticitatea stigmatelor ar trebui să fie interesul nostru principal; ci către ce arată aceste minuni. Și Diavolul este capabil să facă semne și minuni, de exemplu, vrăjitorii din Egipt au putut să transforme apa în sânge, ca Moise, dar vrăjitorii nu arătau spre Dumnezeu și se luptau împotriva lui Moise.

Biblia arată că Isus a venit în lume ca să-Și dea viața ca jertfă supremă. Nimic nu poate fi adăugat sau luat de la singura mare jertfă. Pe de altă parte, stigmatele pun în discuție finalitatea morții și învierii lui Isus Hristos, fiindcă par să le extindă și să le repete, cel puțin într-o anumită măsură. Prin urmare, s-ar părea că, în ciuda absolutei lor sincerități, cei care manifestă stigmatele nu lucrează prin puterea lui Dumnezeu. Ei arată minuni mincinoase, a căror forță este fie demonică, fie psihosomatică, sau o combinație a ambelor. Ar fi mult mai bine dacă ne-am pune încrederea în lucrarea terminată a lui Isus, decât să căutăm oameni care par să se afle din nou într-o stare de răstignire. Nimeni nu ar putea să poarte păcatele morții, cu excepția lui Isus. Este inutil chiar și să ne imaginăm că am purta acele păcate în trupul nostru, și ar fi o mare insultă față de Dumnezeu să gândim că L-am putea AJUTA la răscumpărarea lumii.

Jejomar Castillo s-a născut pe 15 martie 2015 în Filipine, cu urme ciudate pe frunte, mâini și picioare. Rănile sângerează regulat și par a nu se vindeca niciodată complet.

Jejomar Castillo s-a născut pe 15 martie 2015 în Filipine, cu urme ciudate pe frunte, mâini și picioare. Rănile sângerează regulat și par a nu se vindeca niciodată complet.

Mass-media caută întotdeauna oameni obișnuiți care fac lucruri extraordinare. Și nu este o surpriză că veștile despre Jejomar Castillo, bebelușul cu stigmatele lui Isus, care s-a născut pe 15 martie în Filipine, a devenit virală. Am intrat în a doua jumătate a marelui post; medităm și reflectăm la suferințele lui Isus Hristos. Este un timp în care facem ceva neobișnuit de uimitor, rămânând focusați, dar o știre importantă ca aceasta este prea tentantă. Este imperativ să ne păstrăm focusarea pe Cruce. Putem compara ceva cu suferințele și rănile provocate lui Hristos? Poate vreo ființă omenească să ia parte la durerea pe care a suferit-o Hristos pentru noi? De aceea părintele nostru în Hristos, Sfântul Toma [tradiția apocrifă îl plasează pe Toma ca propovăduitor al Evangheliei lui Hristos în India, unde a suferit moarte de martir, de aceea creștinii din India îl consideră părintele lor spiritual, n. trad.], care a proclamat credința în Hristosul înviat, a cerut să vadă în mâinile Lui semnul cuielor şi să pună degetul în semnul cuielor şi să pună mâna în coasta Lui. (Ioan 20:25) Pentru un credincios, acestea sunt semnele personale ale identificării Domnului nostru Isus Hristos, care a murit pentru noi pe Cruce. Eu, ca și credincios, nu pot să găsesc aceleași răni în altcineva sau altundeva.

Mă rog pentru rapida vindecare a bebelușului Jejoma, dar sunt foarte întristat de răspunsurile așa-zișilor credincioși: „Bun venit Mântuitorului”, „revenirea biblică a lui Isus Hristos”. Sfânta Scriptură ne amintește: „O, galateni nechibzuiţi! Cine v-a fermecat pe voi, înaintea ochilor cărora a fost zugrăvit Isus Hristos ca răstignit?” (Galateni 3:1) Acest verset ne îndeamnă să cântărim dacă vrem să fim nesăbuiți precum galatenii și să ni se sucească mințile de evenimente ca stigmatele sau să ne reînnoim credința în Hristos, Mântuitorul nostru.

Bărbatul care a strigat „ISUS!!!” înainte de a fi decapitat. Walid Shoebat spune că toți au spus „Domnul meu, Isus!” la unison înainte de a fi decapitați.

Bărbatul care a strigat „ISUS!!!” înainte de a fi decapitat. Walid Shoebat spune că toți au spus „Domnul meu, Isus!” la unison înainte de a fi decapitați.

Creștinii nu trebuie să-și piardă timpul sau devoțiunea stăruind asupra miracolelor sau minunilor. Aceste „răni ale stigmatelor” nu mă mișcă și nu „întăresc” credința mea în Hristos, dar sunt mișcat de martiriul celor 21 de tineri copți ortodocși și de suferințele călugăriței în vârstă de 72 de ani care a fost violată în grup în Bengal, exemple ale unor adevărați credincioși care iau parte la suferințele Domnului nostru Isus Hristos.

Lăsați ca semnele și minunile să facă parte mai degrabă din conversațiile de valoare, decât să fie manifestări ale realităților spirituale. Să fim umpluți cu Duhul Sfânt, care să ne conducă la o viață de trăite sfântă, nu să fim într-o stare de uimire și reverență pentru apariția unor semne pe trup care corespund rănilor de la răstignire ale lui Isus Hristos.

[Fratele Jaise K. George și-a terminat educația teologică la STOTS Nagpur și slujește ca preot în diferite parohii din Dioceza Delhi, India. Este coordonator al Programului de Călăuzire Premaritală, Dioceza din Delhi. Este cercetător în domeniul psihologiei. E-mail-ul lui este: frjaise@gmail.com.]

[Rev. Fr. Jaise K George, Stigmata – Human Obsession for Signs and Wonders. Copyright © Jaise K George. Pentru articolul în engleză, clic pe www.bombayorthodoxdiocese.org.]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *