de Bill Schnoebelen
Temniţe şi Dragoni este un subiect tragic şi încâlcit. Este esenţialmente un program de alimentare a ocultismului şi vrăjitoriei. Pentru creştini, prima problemă scripturală este faptul că Temniţe şi Dragoni încalcă porunca din 1 Tesaloniceni 5:22: „Feriţi-vă de orice se pare rău.” Mare parte din ornamentele distinctive, arta, figurinele şi scrierile din cadrul Temniţe şi Dragoni cu siguranţă par rele – pentru a nu spune mai mult.
Şi după toate acestea, a doua problemă este că materialele în sine, în multe cazuri, conţin ritualuri magice autentice. Pot să vă spun aceasta din propria mea experienţă. Am fost mare preot vrăjitor (tradiţia alexandrină) în timpul perioadei 1973-84. O parte din acea perioadă (1976-1980) am fost implicat şi în satanismul dur. Noi am studiat, şi am practicat, şi am instruit mai mult de 175 de oameni în masonerie. „Parohia” noastră era în Milwaukee, Wisconsin; doar o scurtă distanţă cu maşina de sediul mondial al TSR, compania care face Temniţe şi Dragoni în Lake Geneva, Wisconsin. La sfârşitul anilor 1970, doi scriitori ai jocului au venit de fapt la soţia mea şi la mine, ca „vrăjitori” proeminenţi în comunitate. Vroiau să se asigure că ritualurile erau autentice. În cea mai mare parte sunt.
Cei doi bărbaţi s-au aşezat în camera noastră de zi şi au luat notiţe din plin de la noi, despre cum să se asigure că ritualurile erau cu adevărat chiar „din carte” (acesta însemnând că au provenit de fapt din cărţi sau manuale de magie). Au părut satisfăcuţi cu ceea ce au primit şi au plecat mulţumindu-ne.
În 1986, a apărut un bărbat la Clubul 700, care era un fost angajat şi scriitor al jocului pentru TSR. El a depus mărturie chiar în emisiune că a intrat într-o dispută cu conducerea de acolo, din cauză că a văzut că ritualurile erau prea autentice şi puteau fi periculoase. A protestat faţă de şeful lui şi în principiu i s-a spus că aceasta era intenţia – să facă jocurile cât de reale posibil. S-a simţit mustrat de conştiinţă (chiar dacă pe atunci nu era creştin) şi a simţit că trebuia să demisioneze de la companie.
Acum, se pune întrebarea – dacă cineva face „în mod inocent” un ritual autentic, care evocă un demon, sau blestemă pe cineva, gândind că joacă doar un joc – nu ar putea ritualul să aibă eficienţă? Eu cred că ştim răspunsul la întrebare. Dacă te joci că-l împuşti pe prietenul tău în cap, cu ceea ce tu crezi că este un pistol neîncărcat, şi nu ştii că este un glonţ în butoi, este prietenul tău mai puţin mort pentru că te jucai?
Oamenii trebuie să înţeleagă că universul lui Dumnezeu funcţionează după reguli care nu sunt mai puţin reale în domeniu spiritual, decât legile fizicii care propulsează un glonţ în afara armei, iar acele legi sunt la fel de ireversibile. Dumnezeu spune că dacă te amesteci în magie şi ocult, ieşi de sub voia şi protecţia Lui (presupunând că eşti creştin). Dacă nu eşti creştin, atunci cu adevărat te joci cu focul. Câteva versete care învaţă clar aceasta se găsesc în Exod 22:18, Levitic 19:31, Levitic 20:6, Deuteronom 18:10, 1 Samuel 15:23, 2 Regi 21:6, Isaia 8:19, Galateni 5:20, Apocalipsa 21:8, Apocalipsa 22:15.
Jocuri mortale?
Pentru a cita un proverb vechi, „Deşi băieţii aruncă pietre la broaşte în glumă, broaştele mor în serios.” Doar fiindcă oamenii joacă Temniţe şi Dragoni crezând că joacă un joc, nu înseamnă că forţele rele (care sunt foarte reale) îl vor privi ca un joc. Dacă faci ritualuri sau spui descântece care le invită în viaţa ta, atunci forţele rele vor veni – crede-mă! Noi ne-am rugat cu destui oameni de vârsta voastră şi mai tineri, care erau foşti fani Temniţe şi Dragoni, şi erau complet în robie.
Ceea ce ne aduce la alte aspecte dezagreabile ale jocului. Un psiholog pro-Temniţe şi Dragoni a scris că: „Cu greu găseşti un joc în care jucătorii să nu se dedea la crimă, incendiere, tortură, viol sau jaf pe autostradă.”1 De fapt, Ghidul Maestrului Temniţei îl dă pe celebratul Adolf Hitler ca exemplu de persoană istorică reală, care a manifestat carismă Temniţe şi Dragoni! Valorile conţinute de joc sunt, în cel mai bun caz, „cine e mare e şi tare, cine e mic, tot nimic”.
În plus, mare parte din joc conţine conotaţii care duhnesc de sex ilicit şi violenţă sexuală. De exemplu, coperta unui supliment Temniţe şi Dragoni, numit Eldritch Wizardry, arată o femeie goală culcată pe un altar ritualic evident satanic. Tragica scenă este irezistibilă, fiindcă este cu adevărat ceea ce se face în grupurile sataniste autentice în toată naţiunea. Este extrem de sado-masochistă, fiindcă soarta unei asemenea femei este să fie violată, violată în grup, torturată sau sacrificată unui dumnezeu demon. Acest gen de imagine poate fi foarte provocatoare şi seducătoare pentru băieţii adolescenţi şi chiar pentru bărbaţii adulţi.
Pe deasupra, personajele masculine din joc încearcă adesea să seducă personajele feminine; iar referinţele abundă în lucruri ca boala venerică şi satiriazisul (o stare de excitaţie sexuală permanentă a bărbatului). Pot acest gen de lucruri să fie potrivite pentru creştini, sau chiar pentru orice persoană decentă, de orice credinţă?
Spălându-ţi singur creierul
Mai mult, jocurile de rol fantezie (JRF) precum Temniţe şi Dragoni folosesc tehnici de spălare a creierului:
1. Generare de teamă prin descântece şi imagini mintale despre scene pline de frică, emoţionale, şi ameninţări cu privire la supravieţuire din partea personajelor jocurilor de rol fantezie.
2. Izolare – îndepărtare psihologică de structurile tradiţionale de suport (familie, biserică etc.), în lumea imaginară. Izolarea fizică datorită activităţilor jocului, extrem de consumatoare de timp, în afara atmosferei familiei.
3. Imaginile torturii fizice şi uciderilor pot fi la fel de reale în minte ca experienţele efective. Jocurile se concentrează pe ucideri şi tortură, pentru dobândirea puterii, bogăţiei şi pentru supravieţuirea personajelor.
4. Eroziunea valorilor familiei – Maestrul Temniţei (MT) cere loialitate, control şi supunere, atotcuprinzătoare şi totale.
5. Etică situaţională – orice act poate fi justificat în mintea jucătorului, prin urmare nu există absoluturi precum corect şi greşit; nicio moralitate, în afara moralităţii „de moment”, de care este nevoie pentru a asigura supravieţuirea şi înaintarea. Nu există situaţii în care ambele părţi câştigă, iar forţele bune rareori triumfă asupra forţelor răului.
6. Valorile religiei şi sistemele de convingeri (vezi mai jos) sunt restructurate din etica tradiţională iudeo-creştină (la care aderă cei mai mulţi oameni din cultura vestică), în credinţă în zei şi zeităţi multiple. Jucătorii se pun în acord cu zeităţi specifice pe care le selectează; zeităţile protectoare sunt chemate cu putere. Ele nu sunt zeităţi ale fanteziei, ci provin din religiile şi convingerile antice autentice! Numai dumnezeii oculţi sunt incluşi. Mai mult, profanarea este solicitată în multe feluri, ca defecarea şi urinarea, pentru a „profana un baptisteriu”.
7. Pierderea autocontrolului – autoritatea asupra propriei persoane este cedată Maestrului Temniţei. Depinzând de personalitatea şi tăria eului jucătorului, pierderea poate fi aproape absolută.
8. Degradarea – durerea şi tortura sunt puternic implicare în situaţii sadice, sexuale, care plac în mod grafic impulsurilor viscerale. Mare parte din material (precum am menţionat mai sus) face parte din domeniile pornografice şi accentuează profanarea inocenţei.
O ciocnire de perspective asupra lumii!
Aceasta este o altă chestiune cuprinzătoare. Valorile jocului nu sunt numai pro-violenţă şi moarte; ele antrenează de asemenea jucătorul într-un mod întru totul diferit de a privi viaţa: ceea ce antropologii numesc „Perspectiva Magică asupra Lumii”. Perspectiva Magică asupra Lumii este cu mult în afara normelor culturale ale celor mai multe societăţi, şi cu siguranţă în afara domeniilor valorilor biblice. Permiteţi-mi să explic:
1. Perspectiva Magică asupra Lumii învaţă că există în univers o forţă neutră, ca gravitatea, care este magia. În această perspectivă asupra lumii, nu există Dumnezeu suveran; ci mai degrabă universul este condus ca o piesă gigantică de maşinărie. Punerea în aplicare a magiei este înţelegerea modului de a manipula universul, pentru a obţine ceea ce vrei. O analogie ar fi punerea monedei potrivite în fanta unui automat şi apăsarea butonului. Primeşti bomboana în mod automat, presupunând că ai folosit moneda potrivită şi ai apăsat butonul corect. Aşa este Perspectiva Magică asupra Lumii. Dacă ştii tehnologia corectă (descântec, ritual, incantaţie etc.), universul trebuie să răspundă – la fel cum lumina trebuie să se aprindă dacă apeşi întrerupătorul. Este ceva automat şi repetabil din punct de vedere ştiinţific.
2. Perspectiva iudeo-creştină (adică din Biblie, şi susţinută într-o anumită măsură de cele mai multe culturi din lumea vestică) învaţă, dimpotrivă, că universul se află în controlul unei Persoane suverane, Dumnezeu. Pentru a obţine „rezultate”, trebuie să Îi ceri Lui. Astfel, este mai mult ca un copil care merge la un părinte şi cere o bomboană, decât obţinerea ei de la un automat. Părintele poate spune „da”, „nu”, sau „aşteaptă până mai târziu”. În mod similar, în Biblie nu există un mod de a-L manipula automat pe Dumnezeu pentru a primi ceea ce vrei, fiindcă El este o Persoană omnipotentă. În plus, Dumnezeu spune că magia este un păcat profund şi abominabil (vezi mai sus).
Acum, evident, cele două perspective despre lume nu pot exista în acelaşi univers moral. Ori una este adevărată şi cealaltă falsă, ori viceversa. Astfel, cineva nu poate fi creştin şi să creadă în Perspectiva Magică asupra Lumii, şi să nu fie un fel de ipocrit sau persoană înşelată. Motivul este că în „universul” Temniţe şi Dragoni, magia este neutră şi poate fi folosită de „tipii buni” sau de „tipii răi”. Ea este ca „Forţa” din filmele Războiul stelelor. Moralitatea magică îmbibă Temniţe şi Dragoni, şi este complet în opoziţie cu Cuvântul lui Dumnezeu şi chiar cu bunul simţ.
Acum se pune întrebarea, poate cineva să joace jocul fără să fie de acord cu perspectiva sa despre lume? Este posibil, dar luând în considerare nivelul înalt de dedicare emoţională şi intelectuală pe care îl cere jocul, este cu adevărat realist? Temniţe şi Dragoni nu este ca şahul sau Monopoly. Este un joc care angajează întreaga persoană la nivele profunde, şi poate dura luni de zile, dacă este jucat bine. Cum poate cineva, creştin sau nu, să se cufunde atât de profund într-o perspectivă despre realitate, iar aceasta să nu aibă impact asupra restului vieţii sale? Este dificil de imaginat, în special luând în considerare conţinutul foarte demonic şi magic a mare parte din joc. Precum spune zicala: „Dacă stai jos cu câinii, te alegi cu purici.”
Aşa cum ne avertizează Apostolul Pavel (1 Corinteni 15:33): „Nu vă înşelaţi: «Tovărăşiile rele strică obiceiurile bune.»” Dacă jocurile şi manualele care preamăresc magia neagră, violul, sado-masochismul, crima şi violenţa nu sunt „tovărăşii rele”, atunci eu nu cunosc înţelesul termenului!
Un „zid al ruşinii” pentru Temniţe şi Dragoni
Aceasta ne oferă o explicaţie spirituală pentru faptul că următoarea litanie tragică a răului continuă să se amplifice printre jucătorii Temniţe şi Dragoni. Explicaţia psihologică susţine şi ea aceasta, fiindcă acum înţelegem că Temniţe şi Dragoni poate cu uşurinţă să fie o formă de control al minţii, care foloseşte de asemenea tehnici oculte reale, pentru a încuraja posedarea de către spiritele rele.
1. „Ucigaşul de pe autostradă”, Vernon Butts, care s-a sinucis în celula lui în 1987, în timp ce era reţinut ca suspect într-o serie de crime, era un jucător avid al jocului Temniţe şi Dragoni.4
2. Un jucător Temniţe şi Dragoni (14 ani) s-a sinucis prin spânzurare în 1979, numele nefiind dat, la cererea părinţilor.
3. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (17 ani) Michael Dempsey, Lynnwood, Washington, sinucidere în urma împuşcării în cap, 19.05.1981. Martorii l-au văzut încercând să invoce demoni din Temniţe şi Dragoni, doar cu câteva minute înainte de moartea sa.
4. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (? ani) Steve Loyacano, Castle Rock, Colorado, sinucidere prin otrăvire cu monoxid de carbon, 14.10.1982. Poliţia a raportat scrieri satanice şi o notă suicidară, care au legat moartea lui de Temniţe şi Dragoni.
5. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (21 ani) Timothy Grice, Lafayette, Colorado, sinucidere prin împuşcare cu arma, 17.01.1983. Rapoartele detectivului au notat: „Temniţe şi Dragoni a devenit realitate. Din cauza jocului, el a crezut că nu era constrâns la viaţa aceasta, ci o putea părăsi şi se putea întoarce.”
6. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (18 ani) Harold T. Collins, Marion, Ohio, sinucidere prin spânzurare, 29.04.1983. S-a observat că Collins era „posedat” de Temniţe şi Dragoni, ca şi cum trăia jocul.
7. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (16 ani) Daniel Erwin, Lafayette, Colorado, ucis prin împuşcare în cap de către frate, 02.11.1984 (chiar după Halloween). Moartea a fost aparent rezultatul unui pact cu moartea, ca parte a jocului.
8. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (12 ani) Steve Erwin (vezi mai sus), sinucidere prin împuşcare cu arma, 02.11.1984. Raportul detectivului: „Fără îndoială Temniţe şi Dragoni i-a costat viaţa.”5
9. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (nu este dată vârsta) Joseph Malin, Salt Lake City, Utah, a pledat vinovat pentru crimă de gradul unu, 02.03.1988, şi a fost condamnat la închisoare pe viaţă. El a ucis o fată de treisprezece ani, în timp ce exprima în comportament un joc de rol fantezie. Fata fusese violată, gâtul i-a fost tăiat, şi a fost înjunghiat de două ori în piept. Poliţia a spus că „impulsurile lui violente au fost hrănite de «implicarea extremă în jocul de rol fantezie Temniţe şi Dragoni»”.6
10. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (14 ani) Sean Sellers a fost condamnat pentru uciderea părinţilor săi şi a unui vânzător de la un magazin mic în Greeley, Oklahoma (11.01.1987). El este cel mai tânăr deţinut care îşi aşteaptă moartea în SUA, când scriu eu acest articol (acum are 22 ani). Implicarea lui în satanismul dur a început cu Temniţe şi Dragoni, conform propriei lui mărturii. Laudă Domnului, acum este un creştin născut din nou!7
11. Jucătorul Temniţe şi Dragoni (14 ani) Tom Sullivan Jr. a intrat în satanism şi a sfârşit prin a-şi înjunghia mama până la moarte, aranjând un cerc ritual (din Temniţe şi Dragoni) în mijlocul camerei de zi şi aprinzând un foc în mijlocul lui. Din fericire, tatăl lui şi fratele lui mai mic au fost treziţi de detectorul de fum; dar Tom Jr. îşi tăiase deja încheieturile mâinilor şi gâtul cu cuţitul lui de cercetaş, şi murise în zăpadă, în curtea unui vecin. (19.01.1988, Amarillo, Texas)8
Bineînţeles, ca în cazul a orice altceva, unii (tineri sau nu) vor spune: „Oamenii aceştia erau de la bun început doar nişte ciudaţi şi învinşi. Eu sunt prea stabil emoţional şi eficient, pentru a fi cuprins de aşa ceva. Este doar un joc!” Da, iar bomba cu hidrogen este doar o petardă! Ca cei care cred că pot să se joace cu cocaina sau sexul premarital, şi să nu se ardă cu SIDA sau o sarcină, cel care crede că poate să se bălăcească în Temniţe şi Dragoni fără să se ardă, este încrezător că ceva bun i se va întâmpla, fără ca aşa ceva să fie deloc probabil. Dovezile se adună clar împotriva sa! Jocul este o capcană prea atent construită, pentru ca mulţi să reuşească să se ferească de ea.
Concluzii
Citându-l pe Dr. Thomas Radecki, doctor în medicină, psihiatru la Şcoala de Medicină de la Universitatea Illinois: „Dovezile în aceste cazuri sunt cu adevărat impresionante. Nu există nicio îndoială în mintea mea că jocul Temniţe şi Dragoni îi face pe mulţi tineri să se omoare pe ei înşişi şi pe alţii. Este un joc de luptă şi violenţă non-stop. Este clar pentru mine că jocul îi desensibilizează pe jucători în ceea ce priveşte violenţa, şi cauzează de asemenea o tendinţă crescută la comportament violent.”9
Astfel, în mintea mea şi în minţile multora dintre cei care au ieşit din trecutul pe care îl am eu (ocultism şi satanism), nu există îndoială că Temniţe şi Dragoni şi imitatorii săi sunt chiar din abisul iadului. Niciun creştin sau niciun om sănătos, decent, de orice credinţă, realmente nu ar trebui să aibă ceva de-a face cu ele.
Note de final
1. Peter Leithart & George Grant, A Christian Response to Dungeons and Dragons, Dominion Press, Ft. Worth, TX. 1987, p. 5.
2. Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible, Avon Books, 1969, p. 135.
3. Pat Pulling, citat în File 18 Newsletter, 10/24/86, de la CCIN, 222 N. Latah St. Boise, ID. 83706-2657, 208-336-9950.
4. Leithart & Grant, op. cit., p. 5.
5. Statistics 2-8 courtesy of Yvonne Peterson, Exodus S.A. Occult Awareness Program, P.O. Box 700293, San Antonio, TX. 78270; 1987, p. 9.
6. Salt Lake Tribune, 3/2/88.
7. File 18 Newsletter, op. cit., 2/22/87. Deoarece acest articol a fost scris în 1989, acum este convingerea mea că Sean Sellers a fost executat pentru crimele lui şi este acum (mulţumită îndurării lui Isus şi credinţei lui Sean în El) în cer. [Sean Sellers a fost executat pe 05.02.1999, n.tr.]
8. Conform Amarillo Globe Times, 1/19/92
9. Peterson, ibid.
[William J. Schnoebelen, Straight Talk on Dungeons and Dragons. Copyright © William J. Schnoebelen.]